Herre jemini jeg skjønner ikke hva det betyr!

Har noen du kjenner noen gang brukt et ord eller uttrykk du ikke forstår? Vel i denne artikkelen har vi samlet 10 uttrykk som du kanskje ikke har hørt før, og prøvd å forklare dem så godt som mulig.

Herre jemini 

Dette er litt det samme som «Gurimalla», og brukes som et mildere banneord. Herre Jemini brukes fortsatt til dagligtale noen steder, mens «gurimalla» er ikke et vanlig uttrykk lenger, fordi det oppfattes som gammeldags. Herre jemini betyr Jesus Kristus.

Gurimalla

Før i tiden turte man ikke å rope ut uttrykk som «Gud» og verre ting. Derfor ble uttrykkene skrevet om til mildere versjoner. Gurimalla er en blanding av «Gud» og «Maria».

Klar som en egg

Mange forveksler dette uttrykket med «klar som et egg», men det er det altså ikke. Dette uttrykket kommer fra eggen på en kniv som er klar til hugg.

Du store alpakka

Dette uttrykket stammer fra «Stompa» bøkene og ble brukt av karakteren «Lektor Tørrdal». Det kan bli brukt på samme måte som «Herregud», «OMG», «Herre jemini» og «Gurimalla».

Å stå med skjegget i postkassa

Å være fastlåst i en knipe. Om en ikke klarer å komme ut av en knipe står man altså med skjegget i postkassa.

Fryd og gammen

Fryd og gammen er et norsk uttrykk som beskriver en tilstand av glede og fornøyelse. Gammen stammer fra norrønt gaman, beslektet med engelsk game.

Krokodilletårer

Et uttrykk for falsk gråt for å lokke til seg medfølelse. Stammer fra middelalderen, der men trodde at krokodiller lagde gråte lyder for å tiltrekke seg mennesker.

Ugler i mosen

Når noe ikke føles riktig. Ugler i mosen betyr at det er noe som ikke stemmer. Uttrykket stammer fra danske «Det er uller på mossen», som betyr «det er ulver i myra».

Syvsover

Dette uttrykket stammer fra en legende om 7 kristne martyrer. De ble murt inne i en grotte på grunn av troen sin. Der sovnet de og våknet ikke opp før 200 år senere når grotten ble åpnet igjen. Mennene ble kalt «De hellige syv sovere». Dermed ble uttrykket syvsover til.

Bjørnetjeneste

Mange tenker på uttrykket «bjørneklem» når de hører dette, men det er egentlig det stikk motsatte. En bjørnetjeneste er en tjeneste ment godt, men som får negative konsekvenser. Uttrykket stammer fra et eventyr i en bok med navnet «vilt og vakkert».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *